tisdag 30 januari 2018

Study tips

Innan jag visste om logopedi var jag stört säker på att jag skulle bli speciallärare. Vet ni varför? Jo för jag vill att alla barn ska förstå att de inte är fel på dem om de int kan lära sig något, det kan bero på sättet läraren lär ut det på.

Genom hela min skolgång, ja alltså sedan man började ta mera ansvar, så har jag märkt hur olika vi människor är när det kommer till lärandet.

En del lär sig av att höra, andra av att skriva, en tredje av att läsa, en fjärde av att se, en femte av att berätta själv... ja ni fattar, listan kunde göras väldigt lång.

Så för mig är det väldigt viktigt att ha mina egna sätt för inlärning, det är det som räddar mig i skolan.

Nu ska jag försöka lista olika typer av hjälpmedel för olika typer av inlärningssätt. Dessa förstås baserade på mina egna tankar och funderingar.

1. Om du lär dig med öronen
     - försök fokusera på att lyssna på läraren under lektionen.
  - spela in din egen röst när du läser ett stycke eller förklarar en teori.
  - Hör på youtube klipp, och andra klipp på nätet.

2. Om du lär dig med ögonen
   - skriv anteckningar!
 - rita bilder som förklarar
 - se på klipp på nätet där de förklarar ämnet på ett bildlig sätt.
 - försök minnas olika bilder som är kopplade till viktiga saker.
  - gör intressanta och fina anteckningar med färgpennor, då blir det roligare att läsa sen.

3. Om du lär dig av att läsa text
   - läs, läs, läs. 

4. Om du lär dig av att diskutera
  - lär dig en del av det du ska kunna och berätta vad du har lärt dig för någon annan som lyssnar på.
 - Diskutera ämnet med andra som också har det.

5. Om du lär dig genom att göra
  - öva i verkligheten (beroende på vad det handlar om)
Jag gillar t.ex att testa olika psykologiska teorier på mina syskonbarn. 
  - Tänk alltid på hur teorin tar sig i uttryck i praktiken. Gör upp exempel för all den teori du lär dig. Int enbart tomma fakta.

Hoppas jag var till någon hjälp.
 Ha det bra, godnatt! ❤️










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar