tisdag 30 januari 2018

Stresshantering

Jag minns inte när jag senast varit så här stressad och skoltrött som jag är nu. Dygnets timmar räcker liksom inte till mera, så är det bara. 

Det finns många olika faktorer som spelar roll i varför jag är stressad, och jag tror inte att jag är den enda. Det är nog mest skolan som tynger. Att hinna med vanliga läxor, studentläsas, vanliga prov och studentprov. Utöver skolan kommer också vardagen emot, med all dess härligheter som jag vill hinna med.

För jag vill så himla mycket.

Jag vill få bra vitsord i skolan.
Jag vill få bra i studenten.

Jag vill hinna styrketräna på min fritid.
Jag vill hinna träffa mina vänner❤️

Jag vill hinna ta det lugnt,
läsa en bok, kolla en film, göra något utan större orsak varför.

Jag vill sova tillräckligt
Jag vill känna mig utvilad både mentalt och kroppsligt.

Jag vill vara glad och positiv.
Men det känns som att det inte går.

Jag vill så himla mycket.

Utan Benjamin skulle min vardag vara mycket tyngre, men tack vare honom -och han där uppe också förstås-så lyckas jag att varje dag på något sätt klara av DN dagens utmaningar.


Mina egna tips för stresshantering:

1. Ställ inte för höga krav på dig själv

2. Jämför inte dina prestationer med andras

3. Ta en sak i taget

4. Sätt upp mål och delmål

5. Gör upp ett läs-schema för en vecka framöver.

6. Se till at också göra saker du själv vill, inte bara måsten.

7. Prata om stressen med andra, be om hjälp om det känns för tungt. Ensam är inte stark.

8. Sov minst 7,5 h/natt och ät mycket mat.

9. Hitta ditt eget sätt att studera på. Alla kan inte läsa en bok och sen förväntas kunna allt. Kolla youtube, gör upp egna anteckningar eller diskutera med andra.

10. Andas
Glöm för allt i världen inte att andas. 
Du är människa, 
du är inte perfekt, 
och det är som det skall!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar