onsdag 9 december 2015

Locka håret utan att använda värme

Hej!
Denna regniga onsdag tänkte jag att det skulle vara roligt att göra något annat på bloggen.
Igår kväll när jag kom hem från jobbet började jag skriva ett blogginlägg, men när jag var halvägs slog det mig att varför ska jag sitta här och skriva om att jag varit i skolan och sedan jobbat. Vem bryr sig egentligen? Inte ens jag vill läsa det.
Så här kommer något lite annat idag. Vi kan säga att det är lucka 9 i min icke-existerande bloggkalender.

Alltså: olika sätt att locka håret utan att använda hetta.
Själv har jag självlockigt hår, men ibland hamnar lockarna på lite fel ställe. Så här visar jag några sätt du kan göra för att få lockar som ser ut som att du har satt ner massa tid på. Men det ända du egentligen har gjort, är sovit.

Bäst effekt får du ifall du har lite fuktigt hår innan alla dehär tipsen.


1) Flätor av olika slag för olika effekter: Du kan göra en vanlig inbakad amerikafläta. Men att göra t.ex. en utbakad amerikafläta ger mera volym. Det finns också "ormflätan" där du flätar som en slingrande orm på huvudet.
När man gör 2 eller fler flätor -> ännu mer volym och krull. Man måste bara känna efter hur man vill ha det. 



2) Band i håret: Ta ett pannband, en T-pajta som du snurrar till en lång korv eller något annat som du hittar hemma. Låt håret hänga ner och sätt bandet runt håret, i pannan. Börja sedan snurra håret runt bandet så att det blir som en rund tiara där bak.
Sov med det och vakna med härliga lockar.

3) tofsar i håret: Dela upp håret i två delar. Ta tag i den ena delen och börja börja tvinna håret bakåt (från pannluggen och neråt) tills det tar emot. Sedan snurrar du det bakåt tills håret bildar en tofs och fäster med ett hårband. Gör sedan likadant med den andra hårhalvan och sov med det.
När du vaknar kommer du ha fina skruvlockar.

 4) blommor/lakritsar i håret: Till det här behöver du "blommor", inte vanliga, utan de som är menade för att locka håret, eller svarta stänger som ser ut som lakrits.
Börja med att sätta blomman under håret vid hårtopparna och börja snurra blomstammen uppät och fäst genom att föra stammen in i blommans mitt.
Med lakritsen börjar du uppifrån och helt enkelt snurrar på håret bakåt, bort från ansiktet. Snurra sen ihop den böjliga stammen till ett liknande alpha märke och låt vara så.
Gör små eller stora delar av håret, beroende på hur stora lockar du vill få.
Sov med det och du kommer vakna med härliga beachwaves.


 

 Det var allt. Hoppas ni gillade det och att ni förstod texten, för det är faktiskt svårt att förklara i skrivande format.
Godnatt! :D

2 kommentarer:

  1. Ååh Tack Maria, nu kan ja äntligen locka mitt hår utan att använda lockar varje dag och göra mitt hår mera nött än det redan är ���� (som på riktigt, bra tipse ��)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåmen va roligt att du tyckte om det! Kul att höra😃😊

      Radera