tisdag 10 april 2018

TRÄNINGSMOTIVATION

Hej på er alla! Idag tänkte jag dela med mig av mina egna tips på hur man får och upprätthåller träningsmotivation. 
En enkel fråga med många tusen svar, men jag skriver om det som hjälper mig.

1. Ha en hälsosam grundtanke till varför du tränar.
Jag har många gånger tränat utav fel orsaker och det är något man borde akta sig för. Att t.ex. träna för att duga för en viss person är det dummaste man kan göra, men ofta händer det. Om du känner att du gör det för dig själv så kommer du må mycket bättre och därav också upprätthålla motivationen även om det inte alltid går perfekt.

2. Lägg upp mål.
Det som också sporrar mig är att jag sätter upp delmål i min träning. T.ex. "jag ska klara 70 kg i bänk innan sommaren". Detta gör mig mera peppad och leder till att jag vill träna.


3. Gör träningen till en rolig grej istället för att tänka på det som ett måste.
Detta är sååå viktigt!! Jag har förut ofta tänkt på att jag måste träna, men numera tänker jag att jag får träna. Och detta tankesätt är A och O när det kommer till att hålla motivationen uppe! Det är svårare gjort än sagt, men så värt det i slutändan.

4. Gör upp ett träningsschema
Du behöver inte köpa ett svindyrt träningsprogram för att komma igång. Skriv bara upp för dig själv vad just du vill träna och hur ofta så följer du det, så enkelt och det fungerar verkligen!

5. Hitta en träningsform som du älskar.
Gör det du tycker är roligt! Man behöver inte gymma, men behöver inte ta dom där zumbalektionerna, cirkelträningen eller löpa 5 km om dagen för att träna. Bara gör det du älskar, det finns hur mycket olika träningsformer som helst och jag är säker på att någon passar just dig!

6. Tänk att du ska behandla din kropp väl.
Din kropp är fantastisk! Tänk på hur allt fungerar, hur allt är uppbyggt och hur mycket den klarar av. Tänk sedan på hur den mår som bäst och att det är på ditt ansvar hur den mår. 

7. Vila
Detta är så viktigt! Vila är lika viktigt som att träna! Det är då din kropp och alla muskler får tid att återhämta sig så du orkar på nytt sen igen. Om du bara kör på jämt så kommer din kropp inte hålla, tänk på det. Och genom att vila får du ny energi så du blir mera motiverad att fortsätta träna!



8. Få in träningen som en del av vardagen, en rutin.
Att komma igång med träningen är väl rätt så enkelt men att hålla kvar motivationen kan vara svårare. Därför hjälper det att göra det till en rutin så du automatiskt tränar utan att tänka på att du måste få in det i din stressiga vardag. Detta för mig in på nästa punkt...

9. Det behöver inte ta lång tid.
Du kan inte skylla på att du inte har tid att träna. Även med skola, jobb, vänner, familj, pojkvän, studier och tenter klämmer jag in träningen. Och om det känns tajt att få in det så gör jag någon enkel hemmaträning eller en snabb promenad. Något smått är bättre än ingenting. Du behöver inte vara 3 timmar i gymmet, det räcker med 20 minuters hemmaträning.

10. Ta bilder eller mät med måttband.
Igen, detta är mina egna tips!
Mina mål med min träningen är absolut inte att gå ner i vikt eller att bli smal. Men jag tycker om att ta före och  efter bilder för att se resultat av träningen och detta gör att jag blir mera taggad att träna. Utav egna erfarenheter skulle jag dock rekommendera att skita i vågen, den kan vi skrota för den berättar ingenting intressant alls!

Mitt sista tips som en sammanfattning är det att du ska känna efter vad din kropp behöver. Träna efter hur din kropp mår och vad du själv känner att du orkar. 

Hoppas ni mår bra, och hoppas att ni känner att träningen är något roligt 😄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar