torsdag 14 december 2017

Julgodis - enkelt men läckert

I onsdags blev jag och mina systrar sugna på julgodis, så det är vad vi gjorde. Vi var hos min syster Lina och det blev hela 6 olika sorter när man räknar allt. Jag och Fanny satsade mycket på choklad och olika toppings medans Lina körde på en lite mer nyttig variant - jag tyckte personligen kanske bäst om Linas lakritsfudge, gjord på bl.a. dadlar och lakritspulver eller sen mina rockyroads. 
Recepten är väldigt enkla, men slutresultaten smakar läckert, fräscht och helt enkelt JUL.


Dessa vet jag inte om har ett riktigt namn, men vi kan kalla dem för polkarutor.
Vi improviserade med receptet och använde oss av 2 olika chokladsorter och sen krossade vi polkagrisar.
Som sagt - väldigt enkelt. 

200 g Karl Fazer mörk choklad (Man kan ta vilken choklad man vill)
200 g mintchoklad (här är det också fritt att välja och vraka)
Sen krossade polkagrisar efter behag.

1. Smälta ena chokladen först och bred ut på ett bakplåtspapper som botten - låt stelna.
2. Smälta den andra chokladen och häll ut över den första chokladen.
3.Strö de krossade polkagrisarna över chokladerna och låt stelna.
Sen skär man bitar efter tycke. 

Vi gjorde också en annan variant med endast mjölkchoklad och med turkisk peppar som topping istället för polka 
- och det blev aningen godare enligt mig.




Ischoklad
...har Lina gjort, så jag är inte hundra på receptet - Men i det stora hela blandar man choklad med kokosolja, häller i formar och fryser. Man kan också sätta toppings på, vad man än vill.

Sen gjorde jag rockyroads - måste vara något utav det godaste som finns! Och även om det kanske ser lite klurigt ut (det tyckte jag tillförst) så är det riktigt enkelt!

600g Choklad, mörk eller mjölk - Jag använde 300 g mörk- och 300 g mjölkchoklad.
220-260g dumlekola
4 nävar mini-marshmallows
4-6 dl Nötter (enligt tycke) - jag använde cashewnötter, jordnötter och pistagenötter.

1. Skär dumlekolan och hacka nötterna - i små bitar. Om du inte hittar mini-marshmallows kan du lätt klippa eller skära dem till rätt storlek.
2. Smält chokladen och låt den kallna en aning.
3. Blanda chokladen ner i skålen med dumlekolan, nötterna och marshmallows och rör om.
4. När du blandat om - lägg "smeten" i valfri form eller på en plåt och sätt in i frysen.
5. Tag ut dem en god stund innan servering och skär i den storlek du vill ha dem i.



Fudgebitarna har igen Lina gjort, så jag kan inte säga desto mera om dem, men visst ser de bra ut! 
Och smakar gott gör dom också. 



Så roligt och mysigt att göra julgodis, med julmusik i bakgrunden - med ungefär en vecka kvar till Jul.

Hoppas att ni har haft en superbra dag, det har jag haft- och imorgon är det fredag! Så skönt.
Nu ska jag läsa lite till religionsprovet som jag har imorgon, hade gott och Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar