söndag 22 januari 2017

Till alla förvirrade nior

Jag vet inte om jag har några läsare som går i nian/tionde skolåret, men jag vill ändå skriva detta inlägg, åt er!

När jag gick i nian, för endast lite över två år sedan, då hade jag panik.
Vart ska jag gå efter grundskolan? Var ska jag börja till hösten?
Valet kändes som världens största val, och hur skulle jag kunna veta redan då vad jag ville i framtiden.

Om jag skulle få ge råd åt den dåvarande panikslagna Maria så skulle ja säga:

1.Prata med en studiehandledare. Diskutera vad du är intresserad av, hon ger dig goda råd och ger svar på allt du behöver veta.

2.Man kan byta. Om det inte känns bra sedan när du väl har börjat så går det oftast väldigt enkelt att byta.

3.Gå inte med strömmen. Alltså välj ingenting på grund av att din kompis väljer det. För det är ditt liv, din framtid och du måste själv välja någit du kommer att trivas med.

4.Gymnasiet är inte alls farligt. Verkligen inte.
Och Kronoby Gymnasium är "den tuffa skolan med det varma hjärtat", just saying.

Som jakobstadsbo åkte jag till kronoby, jag kände några i 2:an och 3:an men på min egen årskurs var jag helt lost. Det tog ca. 1 vecka så var jag en av alla. Eftersom skolan är så liten så hamnar man att lära känna alla för man kan liksom inte gömma sig undan. Och vet ni vad? Det är positivt!

I kronoby får du nya vänner helt garanterat, du får bra lärare, du får resa, hoppa fallskärm(om du vill ;) ), flyga(flyglinjen), välja musikperiod eller fysio, du får 3 timmars provtid och så kan du välja jakt&natur om du vill.

Att jag valde det gymnasium som var 45 minuter bort i bussväg, där jag inte kände många alls, det är det bästa valet jag har gjort hittils. Jag har fått så många nya vänner och en pojkvän som jag inte alls hade räknat med men är så evigt tacksam för! ❤

och sist vill jag säga att:

Följ ditt hjärta. Det du vill göra, gör det. Det är ju din framtid det handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar